.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رضایی: امنيت پايدار لازمه دست‌يابي به توسعه كشور است

محسن رضايي گفت: دلم براي سپاه تنگ شده اما براي فرماندهي سپاه نه چراكه از طرفي معتقدم بالاخره بايد يك روزي انتقال مسئوليت صورت مي‌گرفت و از طرف ديگر دغدغه‌هايي در بيرون سپاه روح و روان مرا آزار مي‌داد.

به گزارش شمال نیوز ، محسن رضايي كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، به تشريح برنامه‌هاي امنيتي دفاعي و تشريح نقش ايران در حفظ امنيت و صلح منطقه پرداخت.

* دغدغه‌هايي در بيرون سپاه روح و روان مرا آزار مي‌داد

رضايي در پاسخ به اين سوال كه آيا دلتان براي فرماندهي سپاه تنگ نشده است، گفت: دلم براي سپاه تنگ شده اما براي فرماندهي سپاه نه چراكه معتقدم بالاخره بايد يك روزي انتقال مسئوليت صورت مي‌گرفت.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران با بيان اينكه دغدغه‌هايي در بيرون سپاه روح و روان مرا آزار مي‌داد، خاطرنشان كرد: در بيرون از سپاه احساس خطر جدي مي‌كردم و از طرفي نمي‌خواستم با ابزار نظامي جلوي اين خطرات را بگيرم چرا كه اگر من و امثال من قانون را زيرپا مي‌گذاشتيم ديگران در آينده از اين موضوع سوء استفاده مي‌كردند، لذا ترجيح دادم با دست خالي به صحنه بيايم تا بلكه بتوانم خطراتي را كه در حوزه‌هاي غير امنيتي و غير دفاعي احساس مي‌كنم قدري كنترل كنم.
وي ادامه داد: اين احساس تكليف كه مرا از سپاه بيرون آورد وگرنه خودم دوست داشتم تا آخر عمر در سپاه بمانم و محيط با صفا، خالصانه و حماسي سپاه را براي خود حفظ كنم.

* تاثير مسايل اجتماعي در ابعاد دفاعي و امنيتي را بررسي خواهيم كرد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام رشد و پيشرفت جمهوري اسلامي در بعد دفاعي را قابل توجه عنوان كرد و گفت: ايران در اكثر شاخص‌هاي امنيتي - دفاعي منطقه مقام اول را در اختيار دارد ولي در بعد ارتقاء اين سطح از توانمندي‌هاي امنيتي و دفاعي، بايد به عناصر جديدي كه در ماهيت تهديدات در حال شكل‌گيري است، توجه بيشتري داشته باشيم.
رضايي به لزوم توجه به مسايل اختماعي در ابعاد دفاعي و امنيتي اشاره كرد و افزود: ابعاد اجتماعي براي اولين بار پس از جنگ تحميلي عراق عليه ايران، در معادلات سياسي و دفاعي وارد شد لذا تلاش خواهم كرد با كمك برادرانم در نيروهاي مسلح، در برنامه‌ريزي و تعيين استراتژي دفاعي، بعد اجتماعي را به صورت جدي دخالت دهم چرا كه توجه به مسائل اجتماعي در دفاع، يك گرايش جديد است.
وي خاطرنشان كرد: امروز در هركجا كه جنگ جديدي رخ بدهد، مسئله مردم و كاهش تلفات مردمي بيش از گذشته اهميت پيدا خواهد كرد و اين موضوع از گرايشات مهم در برنامه‌ريزي و استراتژي دفاعي خواهد بود.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران، تجربه جمهوري اسلامي در مشاركت مردمي در امر دفاع در ايام دفاع مقدس را ذي‌قيمت دانست و اظهار داشت: ابعاد اجتماعي در بعد دفاع باز هم بايد پر رنگ‌تر از گذشته مد نظر قرار گيرد.
رضايي با اشاره به لزوم كاهش مدت خدمت سربازي نيز گفت: مسئله سربازي را بايد به صورت تلفيقي از سرباز حرفه‌اي و سربازي اجباري در بياوريم به طوري كه برآيند اين تلفيق از يك طرف نياز نيروهاي مسلح را تامين كرده و از طرف ديگر باعث ايجاد نشاط بين سربازان شود چرا كه تجربه نشان داده كه سرباز يكساله از نشاط بيشتري نسبت به سربازي كه وارد سال دوم شده و كارايي لازم را ندارد، برخوردار است.

* بايد پدافند هوايي يكپارچه و هوشمند داشته باشيم

وي با بيان اينكه در بعد مسائل پدافند هوايي نيز ما به شدت نيازمند يك پدافند يك پارچه و هوشمند هستيم، تصريح كرد: ما به پدافند با قدرت اطلاع‌رساني از فاصله‌هاي خيلي زيادتر نيازمنديم كه بتوان دشمن را در فاصله بيشتري از مرزها رصد كرد.
اين فرمانده عاليرتبه دوران دفاع مقدس بر احياي ارزش‌هاي معنوي در نيروهاي مسلح و روابط انساني كه در دهه اول انقلاب در بين پاسداران و بسيجيان وجود داشت، تاكيد كرد و گفت: امروز نيز بايد همان روابط را مجددا بين اين نيروها زنده كرد.

* لزوم تشكيل ناتوي منطقه‌اي با كمك كشورهاي همسايه

رضايي تشكيل ارتش منطقه‌اي با همكاري كشورهاي اطراف مانند تركيه، افغانستان، عراق، پاكستان و كشورهاي حوزه خليج فارس را از ديگر برنامه‌هاي دفاعي دانست كه بايد مدنظر قرار گيرد و افزود: با تشكيل اين ارتش كه مي‌توان نام آن را ارتش صلح و دفاع منطقه‌اي ناميد و چيزي شبيه ناتوي منطقه‌اي خواهد بود، مي‌توان مسايل و مشكلاتي از قبيل مبارزه با مواد مخدر، ايجاد امنيت در عراق و يا افغانستان را حل كرد.
وي ادامه داد: ما همچنين اين آمادگي را داريم تا در موضوع ارتش‌سازي كشورهاي منطقه و يا بازسازي ارتش‌هاي كشورهاي دوست در منطقه به آنها كمك كنيم و اين‌ها از محورهاي مهم برنامه‌هاي دفاعي و امنيتي ما خواهد بود.

* عملي نشدن تهديدات امريكا به خاطر قدرت بازدارندگي ايران بود

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اهميت توجه به ارتقاء سطح بازدارندگي در كشور تاكيد كرد و گفت: تجربه نشان داده است كه اگر اين بخش از قدرت دفاعي را هرچه بيشتر ارتقاء دهيم هزينه‌هاي امنيت، فوق‌العاده كاهش مي‌يابد كه نمونه آن تلاش آمريكا در 4 سال گذشته براي حمله به ايران بود كه با انجام مانورها و افزايش توانمندي نيروهاي مسلح اين حمله در نطفه خفه شد و ما امروز به يك سطح بازدارندگي و يك توان عالي در دفاع و امنيت ملي رسيده‌ايم كه بايد اين موضوع هرچه بيشتر تقويت شود.
اين صاحب‌نظر مسائل استراتژيك كشورمان خاطرنشان كرد: خاصيت قدرت بازدارندگي اين است كه از وقوع جنگ‌ها جلوگيري مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه دشمنان ما عليه كشورمان دست به حمله بزنند.

* توجه ويژه به ارتقاء سطح حفاظت از اطلاعات رايانه‏اى در برنامه پنجم توسعه

وي با اشاره به موضوع ارتقاء سطح حفاظت از اطلاعات رايانه‏اى كه در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است نيز اظهار داشت: مسئله امنيت اينترنتي و سيستم‌هاي اطلاعاتي يك زيرساخت فوق‌العاده مهم است چرا كه دير يا زود دولت الكترونيك در كشور راه خواهد افتاد كه ايجاد بازار و تجارت الكترونيك را در پي خواهد داشت و همچنين به زودي اكثر بخش‌هاي كشور وارد فضاي مجازي خواهد شد.
رضايي افزود: بنابراين اگر زيرساخت‌هاي امنيتي از قبل طراحي نشده باشد، ممكن است با هزينه‌هاي خيلي سنگين از قبيل هكرها، حملات اينترنتي و دستبردهاي اطلاعاتي روبرو شويم، به اين دليل در برنامه‌ پنجم توسعه به اين موضوع توجه شده است كه سطح حفاظت از اطلاعات رايانه‌اي را افزايش دهيم.

* امنيت پايدار لازمه دست‌يابي به توسعه كشور است

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مسئله پايدارسازي امنيت را يكي ديگر از تاكيدات و سياست‌هاي اصلي برنامه پنجم عنوان كرد و گفت: هرچه امنيت به سوي پايداري حركت كند، كشور آمادگي بيشتري براي برنامه‌هاي دراز مدت پيدا خواهد كرد و ما نمي‌توانيم موضوع توسعه را به خوبي مديريت كنيم مگر اينكه امنيت را پايدار كنيم.
رضايي اضافه كرد: از آنجايي كه كشور وارد برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت 20 ساله شده ‌است، لازمه‌ اين كار اين است كه امنيت را به صورت پايدار ببينيم و مردم نيز در تقويت اين موضوع نقش مهمي ايفا مي‌كنند.
وي انسجام و همبستگي ملي را جزء ابعاد مهم در توسعه پايدار عنوان كرد و افزود: موضوعاتي مانند عدالت منطقه‌اي و مشاركت همه اقوام در قدرت و اداره كشور، باعث ايجاد پايداري در امنيت خواهد شد. همچنين هستند كساني كه در خارج و داخل كشور به موضوعاتي مانند گسست‌هاي هويتي دامن مي‌زنند كه اين موضوع نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

* بسيج مستضعفان داراي دو بعد انقلابي و دفاعي است

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با اشاره به تاكيد بر واژه «بسيج مستضعفان» در سياست كلي برنامه پنجم توسعه، خاطر نشان كرد: بسيج مستضعفين نشان‌دهنده اين موضوع است كه بسيج داراي دو بعد انقلابي-اعتقادي و دفاعي به صورت توامان است اما براي مثال عنوان ارتش 20 ميليوني بيشتر يك بعد دفاعي را تداعي مي‌كند.
رضايي افزود: در حقيقت با تكيه بر واژه مستضعفان، مي‌خواهيم بگوئيم كه بسيج يك نيروي انقلابي و دفاعي با هم است و تنها يك ارتش نظامي نيست.

* بحران اقتصادي جهان علاوه بر تهديد، با فرصت‌هايي نيز براي ايران همراه است

وي با اشاره به اوضاع كنوني جهان و ايجاد برخي بحران‌هاي بين‌المللي از جمله بحران اقتصادي، اين وقايع را براي جمهوري اسلامي ايران هم داراي فرصت و هم تهديد دانست و خاطرنشان كرد: اين بحران بين‌المللي براي ما تهديداتي دارد كه وارد كشور ما هم شده و مسايلي مانند ركود در كشور و به هم ريختن مبادله و صادرات ميز بيانگر آن است كه جمهوري اسلامي هزينه‌هاي اين بحران را مي‌پردازد.
اين كارشناس مسايل اقتصادي اظهار داشت: از طرف ديگر اين بحران فرصت‌هايي را هم براي كشور ما بوجود آورده كه متاسفانه هنوز نتوانستيم از آن استفاده كنيم.
رضايي موضوع ايرانيان خارج از كشور و بكر بودن سرمايه‌گذاري در ايران را از جمله فرصت‌هاي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: بايد بتوانيم سرمايه‌هاي سرگردان خارج از ايران را جذب كنيم اما متاسفانه در اين زمينه تلاش كافي صورت نگرفته است.

* محيط بين‌الملل براي جمهوري اسلامي ايران فوق‌العاده مناسب است

وي درباره موضوعات مربوط به سياست خارجي نيز اظهار داشت: معمولا اهميت كشورها در روابط بين‌الملل بسته به ميزان چالش‌آفريني و به استعداد همكاري‌هايي است كه براي خود به وجود مي‌آورند.
رضايي ادامه داد: امروز هم قدرت چالش‌آفريني ما افزايش يافته و هم قدرت همكاري بالا رفته است اما متاسفانه نتوانستيم از اين فرصت‌ها بخوبي استفاده كنيم چراكه در مديريت چالش‌ها به خوبي عمل نكرديم لذا به جاي اينكه اين چالش‌ها تبديل به منافع ملي شود به بن‌بست كشيده شده و امروز ما از همكاري‌هايي كه مي‌توانيم در سطح بين‌الملل داشته باشيم، استفاده نكرده‌ايم، به همين خاطر منافع ملي كه در اثر مديريت بر چالش‌ها و ايجاد همكاري‌ها به دست مي‌‌آيد، براي ما شكل نمي‌گيرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام محيط بين‌الملل را براي جمهوري اسلامي ايران فوق‌العاده مناسب دانست و تاكيد كرد: بايد كاري كنيم تا از اين توان چالش‌زايي ايران و نيز قدرت همكاري‌سازي استفاده بيشتري كنيم.

* با يك «تهديد تغيير ماهيت داده» از سوي آمريكا مواجه هستيم

رضايي با اشاره به تغيير دولت در آمريكا و تاثيرات آن بر نوع تهديدات عليه ايران، تهديدات آمريكا عليه كشورمان را دراز مدت عنوان كرد و با بيان اينكه امروز اين تهديدات تغيير ماهيت داده است، گفت: در گذشته تهديدات امريكا كوتاه مدت بود يعني هر آن احتمال وقوع درگيري يا رخداد اتفاقي متصور بود اما امروز آمريكايي‌ها از اينكه بتوانند نظام ما را در كوتاه مدت از بين ببرند نااميد شدند لذا به يك برنامه‌ريزي دراز مدت روي آوردند و به همين دليل تهديدات كوتاه مدت از بين رفته و ما با يك تهديد تغيير ماهيت داده مواجه هستيم.
وي ادامه داد: بايد با اتخاذ تصميمات درست و حساب شده، همان طور كه در مرحله اول موفق شديم در اين مرحله نيز با سازوكار مناسب مسير خود را به سلامت ادامه دهيم.
اين كارشناس مسايل سياسي با بيان اينكه تهديدات دراز مدت ميزان همكاري‌ها را نيز شكل مي‌گيرد، خاطر نشان كرد: دليل اين امر اين است كه در اين مدت، دو طرف‌ با هم به اين نتيجه مي‌رسند كه تا زماني كه با يكديگر تعيين تكليف كنند، راهي جز همكاري ندارند و به همين خاطر امروز براي اولين بار است كه در كنار تهديدات، فرصت‌هايي نيز در رابطه با آمريكا براي ما بوجود آمده است كه ما بايد بتوانيم از آنها استفاده كنيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.167 seconds.